Much ado about nothing:

FIIA Briefing Paper, (81): 3–9. The Finnish Institute of International Affairs.

FIIA Briefing Paper, FIIA julkaisut
2011
Katri Pynnöniemi

EU:N JA VENÄJÄN LIIKENNEYHTEISTYÖ POLKEE PAIKALLAAN

Euroopan unionin itäisiin naapurimaihin ja Venäjään kohdistamassa kuljetus- ja infrastruktuuripolitiikassa tapahtuu muutoksia, jotka ovat johtamassa alueellisten yhteistyösuunnitelmien lujittumiseen. EU näkee itäiset kuljetusväylät osana keinovalikoimaa, jonka tavoitteena on yhtenäisen sisämarkkina-alueen luominen sekä unionin ja sen naapurimaiden välisen kaupan helpottaminen.

Venäjän näkökulmasta infrastruktuurin kehittämisen painopisteet ovat enimmäkseen muualla. Sotšin talviolympialaiset ja jalkapallon MM-kisat ovat tärkeimmät kannustimet liikenneväylien kehittämiselle tällä vuosikymmenellä. Toinen tärkeä kehittämisalue on kuljetusten turvallisuus – tai sen puute. Yhteistyö liikenteen turvallisuuden lisäämiseksi onkin yksi keskeisistä kysymyksistä EU:n ja Venäjän suhteissa.

Koillisväylän avautumisen meriliikenteelle arvioidaan mullistavan Euroopan ja Aasian välisen kaupan lyhentämällä olennaisesti merikuljetusten matkaa. Ympäristönsuojelu ja kuljetusten turvallisuus olisi tulevaisuudessa asetettava aidosti etusijalle, erityisesti Arktisella alueella.

EU:n itäisten kuljetusväylien ympärille on kehittynyt ”dialogeja” ja ”kumppanuuksia”, jotka muodostavat toisiaan täydentävien ja samalla toistensa kanssa kilpailevien keskustelufoorumien verkoston. Tämän verkoston toimintaa vaikeuttaa Venäjän poliittisen ympäristön arvaamattomuus ja byrokraattisuus.

Sinua voi kiinnostaa myös

Ylös